|
Post by Admin on Jul 18, 2016 23:51:37 GMT 1
Vi beslutade vid föra mötet att RIP ska ta fram ett förslag på inköp och finansiering av lödutrustning verktyg och byggsatser. Electrokit visar redan vilja till samarbete och skriver såhär
|
|
|
Post by bananalaughter7 on Jul 19, 2016 11:47:52 GMT 1
Vi beslutade vid föra mötet att RIP ska ta fram ett förslag på inköp och finansiering av lödutrustning verktyg och byggsatser. Electrokit visar redan vilja till samarbete och skriver såhär Kul! Låter ju lovande. Bra om vi återkopplar till dem så fort som möjligt att: Vi tar upp det på nästkommande medlemsmöte 14aug så återkommer vi med en lista då. Alternativt att vi är intresserade av att köpa 5st "lödkit" i första omgången. Eller vad tycker ni?
|
|
|
Post by Admin on Jul 22, 2016 5:04:07 GMT 1
Ja jag tänkte att vi kunde ta upp det här och om vi inte är klara så diskuterar vi det vid nästa möte.
Förutom lödkiten (där kan vi köpa en dyrare modell 2 billiga och bara en penna) så behöver vi stativ med armar och förstoringsglas.
Sen vore det bra med en bra multimeter och en stativ lampa med förstoringsglas och några lödkits.
Jag tänkte att var person som är med och sparar får valfritt välja vilken byggsats de vill ha.
|
|
|
Post by Admin on Jul 22, 2016 21:40:41 GMT 1
jag ska gå in på electrokit och göra en "önskelista" sedan arbetar vi bakifrån och tar bort grejer innan vi skickar listan till Electrokit. Helst ska vi då ha pratat med kommun så vi har en lokal på gång för vad de skriver är . Rabatt förstår vi alla vad det är men de skriver inte "rabatt eller sponsring" så vad de menar är att vi kommer få rabatt meen även 'sponsring' vad kan då sponsring betyda för det är utöver rabatten, antingen är det gratis grejer eller pengar så det låter lovande. Kravet är dock Därför behöver vi banners som vi kan hänga på/i lokalen samt använda vid utåtriktade aktiviteter, vi behöver ha kontakt med dem när vi trycker medlems T-shirt och få de att pynta en del av dem. Reklam är dock försäljningen av en produkt där produkten är människor vi når ut till därför bör vi vid något möte ta fram ett förslag till en kampanj för att ragga medlemmar denna bör enligt mig ske i samband med att en semi-permanent (där vi får vara i fred och ha saker ståendes över en period över längre än 3 mån) lokal. Det som är bra är dock att de skrev Sammanfattning
- RIP tar fram en önskelista baserat på lödkit+verktyg
- Listan diskuteras och bantas
- Var medlem får framföra önskemål om en egen byggsats att köda
- Vi kontaktar kommunen så vi har en lokal på gång vilket ger oss en fördel i förhandlingen med electrokit
- List item Sedan kontaktar vi electrokit med listan
- Efter att vi får en offert kommer jag presentera ett antal finansieringsförslag som presenteras vid mötet i Augusti
Så var och en gå in och titta efter vilken byggsats ni skulle vilja bygga samt postar en länk till det kittet i denna tråd
|
|
|
Post by Admin on Jul 26, 2016 22:19:01 GMT 1
JAg är nästan klar med "önskelistan"...
|
|
|
Post by Admin on Jul 28, 2016 6:32:12 GMT 1
Jag har tagit fram en inköpslista från electrokit.se som visat sig villiga att stötta oss i utbyte mot reklam. Kom ih¨g att då är det omsättningen på folk som är produkten så fler medlemmar och att få tag i en fysisk lokal kan göra skillnaden mellan att få 5% istället för 25% rabatt. Min plan är att vi tar upp punkten att trycka T-shirts vid nästa möte, och förhoppningsvis har vi fått bra kontakt med kommunen och lokal. Jag tror de står för hela kostnaden för flertalet föreningars lokaler men igen vi är produkten skattebetalarna ska vara nöjda så medlemmar in med medlemsavgiften så blir det på riktigt. Jag vet att det trygga är att "Vänta och se om det blir något" men då blir det inte något. Missa inte min poäng här min poäng är att en av våra medlemmar här i dagarna erbjöd sig att betala sin brors medlemsavgift för när det är stor skillnad i att säga vi är ett tiotal jämfört med att säga vi är 9 medlemmar. Det var underbart tycker jag och visar den attityden vi har, lät denne person vara ett gott exempel och gör det ni med Överkurs - Eller startskott till programmering Skulle du plocka upp en säljbok skriven på engelska så kan jag nästan garantera att en av huvudpunkterna kommer att vara: ABC Always Be Closing. Det innebär att minsta indikation på ett ja så kör man på som en binär maskin som accepterat den premissen som sann säger en kamrat "ja teknikföreningen låter intressant" säg då åt denne direkt Swisha 300/|X|För|X|=1≥X≤3. Den sista sastsen utläses som Swisha 300 delat på X där X är 1,2 eller 3, hänger ni med? Om inte så kommer jag förklara det bättre när vi ordnar lokalen för JAVA-kursen. Det kan ses helt onödigt att skriva hela detta stycke men det kan också ses som att jag fasar in matematik som ser svår ut men är enkel och kommer behövas ofta vid programmering Tillbaka till ämnet utkastet är inte komplett för jag föreslår vi alla ska få bygga, är det en dyrare byggsats får man antingen lägga mellanskillnaden eller gå ihop flera. Mitt förslag är är att gränsen är 100 kr per person, d.v.s att om något kostar 329 kan man välja att vara tre st på det och lägga 9 2/3 kr var (någon får givetvis betala en krona mindre i detta scenario). Ja Jag är överdriven och komplext övertydlig Här är inköpslistan finns postad i ekonomi mappen i Dropbboxen, ni som inte minns en snabb påminnelse Admin: Email Pass: Pi Ligger på vad för sex siffror? Totalt blir det så fyra kompletta lödstationer en overkill och tre basic, de tre basic har stativ, förstoringsglas, pincetter och lite andra verktyg en röksug som i dagsläget är ur lager men det lär dröja en liten stund innan vi kan installera oss. Många av oss lödstationer sedan tidigare så jag tror att vi kommer kunna vara 12-18 st och alla kunna arbeta samtidigt på 40 kvadrat med en röksug. Detta paket kostar 4 248.20 SEK. Jag föreslår att vi samtidigt beställer IFixits Pro Tech Toolkit som kostar runt 60 euro, men finns även på Dustin och Conrad. I Fixit marknadsför denna produkt som att den kan öppna alla konsoler, telefoner och plattor på marknaden, det innebär att vi skulle kunna reparera trasiga displayer för en fraktion av vad det kostar hos en auktoriserad handlare. Detta är något jag tror vi skulle kunna dra in någon tusenlappar per år på. Detta är början på förslaget det inkluderar.
Lödkit 4 stationer ca 4500:- kr Ifixit Pro Tech Toolkit ca 600:- kr Tshirts 10 st ca 1500:- kr? 10 st? jag vet faktiskt inte Flyers 100 st st 250:- kr? Byggsats 10 st 10x100 1000:- kr
Sammanlagt blir det 7850 kr Mitt förslag kommer vara att vi kör allt detta i ett svep för kan vi få med oss Electrokit på flyers, i en lokal och på T-shirts så tror jag rabatten över tid kommer bli substantiell och överskugg kostnaderna för T-shirts och Flyers. Detta är då beräknat på 10 personer men vi skulle enkelt kunna klara 20 med samma utrustning bara vi har en lokal på minst 40 fria kvadratmeter. Blir vi tio st får en lokal till januari så skulle det innebära en kostnad på 157 kr per person och månad i sparande. Vi kan välja att enbart öka de månatliga "donationerna" till 100 kr istället för 50 kr som idag om vi samtidigt ökar med till 16 medlemmar då täcker 100 kr i fem månader den kostnaden (16*100*5=8000), givetvis skiftar variabeln som är antalet byggsatser men jag föreslår också att vi arbetar i grupper så den faktiska kostnaden per person och byggsats kommer bli lägre Skulle vi få en lokal till januari öka medlemsantalet till 16 så och tillfälligt donationerna till 100 kr/mån så skulle det innebära att vi kan ha alla dessa lokaler med över 4000 kr extra över samt 16 ny terminsavgifter i januari så förmodligen ett kapital på 10 K så vi kan täcka en hyra eller del av hyra om kommunen inte hjälper.Välkommna att diskutera, ska vi ta bort något lägga till något behöver vi verkligen 1 kg lödtenn? o.s.v...
|
|
|
Post by Admin on Aug 24, 2016 12:12:05 GMT 1
Här är den kompletta inköpslistan vilken ni gärna få se över och revidera.
Så se över den och kom med förslag, Jag bantade nyss listan lite så det blev billigare. 4168:-
Jag tob bort en del grejer som jag redan har hemma som jag kan ta med mig när vi ska löda.
Om någon mer redan har utrustning så går det att ta bort mer, men samtidigt är det bra om Föreningen har sin egen.
Sedan tänker jag föreslå ett alternativ och det är att vi inte köper Ifixit kitet, Tshirts och Flyers.
Det fanns inget beslut på att jag skulle kolla det men jag tror att vi får mycket mer rabatt från Electrokit om vi har T-shirts med deras namn, givetvis är det då även bra att ha en lokal som vi kan hänga upp en banner i men som sagt jag tror att när vi sparat till detta har vi en lokal. Jag talade med Föreningsassistenten om Föreningarnas hus och det verkar lovande att vi kan få vara där tills det ska rivas men det kommer dröja sa hon.
|
|
|
Post by Admin on Sept 25, 2016 16:40:25 GMT 1
Idag på medlemsmötet tog vi ett inriktningsbeslut på att köpa den ovanstående när vi får vår lokal samt bistånd från kommunen. Exakt hur det kommer finansieras har ännu inte beslutats men jag tänker att vi kommer använda en del av de pengarna vi har betalat in medlemsavgifter med, eventuellt en del av sparandet en del av bidrag från kommunen och en uppmaning att betala in en extra engångsavgift för de som vill ha en byggsats. Förslagsvis: 1000:- Från medlemsavgifterna, 1000:- från sparandet, 1000:- från Donationerna sen resten från pengarna vi får av kommunen. Kom ihåg att Donera pengar var månad för att ha rösträtt i slutet av året, här finner ni donationerna. Jag mailar Electrokit nu, enligt beslut taget idag, och ser vad de erbjuder och håller er uppdaterade här. Attachments:
|
|
|
Post by totte on Sept 25, 2016 18:45:26 GMT 1
Vi beslutade vid föra mötet att RIP ska ta fram ett förslag på inköp och finansiering av lödutrustning verktyg och byggsatser. Electrokit visar redan vilja till samarbete och skriver såhär
|
|
|
Post by Admin on Oct 10, 2016 14:23:57 GMT 1
Det stämmer Totte vi tog först ett beslut på att ta fram ett förslag. Sedan tog jag fram ett förslag, efter det togs ett inriktningsbeslut på att vi ska köpa enligt förslaget. .9 Så det är beslutat att vi ska köpa de där sakerna mer eller mindre. Det jag jobbar på nu det är att få priset att närma sig noll
|
|
|
Post by Admin on Oct 23, 2016 14:31:28 GMT 1
Jag låg på Conrad och Electrokit med Email idag, får se om de inte svarar tills jag kommer hem från praktiken imorgon så ringer jag upp dem och kollar.
|
|