|
Post by Ark (Filip) on Nov 27, 2016 15:05:20 GMT 1
Här kan allt angående mötet den 29:nde December skrivas!
Mötet hålls kl 15:00 på Trängkorsvägen 10, Föreningarnas hus i klubbrummet
Ordförande: Rickard Pettersson
Sekreterare: Filip Pettersson
Kom gärna med frågor och/eller förslag till mötet!
Detta blir antagligen det sista mötet för 2016 så jag passar på att önska ett Gott nytt år och mycket framgång för NTF samt dess medlemmar!
|
|
|
Post by Admin on Dec 7, 2016 5:23:09 GMT 1
Förslag1: Jag lägger detta förslag eftersom jag anser att det är bra att ha en buffert och ett ständigt ökande sparande till oförutsedda utgifter m.m. Nu tycker jag att vi börjar få igång på föreningen så väl att vi kan börja på att tänka på att köpa VR-Grejer, Programmerbara Robotar, 3D-Skrivare eller vad de som förhoppningsvis går med på detta förslag vill. Därför lägger jag detta förslag till nästa möte:
Jag föreslår att vi öppnar ytterligare ett sparkonto specifikt för större inköp: 3D-Skrivare, HTC-Vive eller liknande de som är med och sparar har rösträtt sista mötet i Mars då vi avslutar projektet.
Tanken är att det börjar i Jan och slutar i Mars (Det ska gå bra att betala hela summan i efterhand dock senast sista mötet i Mars) Vi kommer då ha 5118 kr att kunna disponera när en bra begagnad, bra rabatterad eller helt enkelt någon bra item dyker upp. Förslag kommer innefatta att vi tar 500 kr från Donationerna (4071:- i skrivande stund), samt 10% från varje medlems-avgift under vårterminen. Vi ska även frivilligt men helst alla som har råd 112 kr/mån (De som sparar enligt detta förslag föreslås behålla sin rösträtt i det ordinarie frivilliga sparandet på 50:-/mån förutsatt att de återupptar det i Maj.
Utfallet för den gemene medlemmen kommer då bli:
Januari: Medlems.avg.+Specifik-Donation+(Frivillig donation Gånger -0,1>50²)=238.5¹+112+(50*0)= 350,50 kr Februari: 112 kr Mars: 112 Kr April-Juni:50 kr
Maximal kostnad för den som tjänar över 30K och vill donera till båda kontona blir 936:-. Kostnad för den som vill vara med och tjänar under 10 000/ mån blir 585:-. Båda dessa är för 6 månader detta är alltså för hela terminen
Enligt detta förslaget och utan att värva en enda ny medlem, om alla sparar 112:- 01-03 och 50:- 03-06 så blir utfallet i det specifika sparandet: 112*13*3+500+250=5118 kr och 1950:-. där vi redan idag har 4071:-
För att förtydliga, detta är ett förslag som kommer på medlemsmötet i December. De som har det knapert kan fortfarande vara medlemmar för enbart 100 kr per termin. Gällande 500:- från det gemensamma sparandet så är det fem st som har rösträtt där just nu, två st saknar 200 kr tillsammans, de andra är en bit bort, men det nollas 1 Jan.
1:Snittet av de totala inbetalda med.avg. delat på de totala antalet betalande medlemmar (13). 2:Större än eller lika med 0 upp till 50. upp till var och en. Det finns ingen moralisk obligation att donera om en redan donerar över det dubbla. Dock kommer nog jag sätta in 4-8 kr ändå.
|
|
|
Post by Admin on Dec 7, 2016 5:35:49 GMT 1
Förslag två: Vi öppnar ett konto i JAK-Banken där vi sätter över de 4071 vi har sparat. Detta för att få poäng och kunna ta lån utan ränta en dag. Sedan har JAK-Banken kort så vi kan även använda det då vi nu måste föra äver till folks konton. Blir enklare bokföring att se var pengarna tar vägen om vi bara lånar ut kortet och ber om kvitto.
Jag har en dröm om att vi om 5-10 år har gått från en ideell förening sedan startat en ekonomisk förening som hyr in sig i NTF till ett kooperativ som enligt stadgarna kan omsluta allt. Om Marknaden är rätt blir vi då våra egna chefer, kan ta in jobb, jobba de tider vi vill eller tider vi gemensamt beslutar, vi kanske jobbar på ackord med tariffer eller har timlön med tillägg för extra kunskaper, behörigheter. Vem vet det skulle vara vi som bestämmer.
Det är den näst största anledningen att jag vill att vi sparar i JAK för att om 10 år kunna köpa en fet industri om marknaden och ekonomin ser rätt ut, att ha den möjligheten. Sedan när vi har räntefria lån så är inflationen 2% så blir återbetalningarna 2% mindre kostnad varje år.
Sedan kanske vi bara sparar de där 2500 kr i tre månader sen bestämmer oss för att ta ut de, ta det specifika sparandet och köpa HTC-Vive, 3D-Printer, CNC-Maskin och programmerbara robotar, det gör inget, jag vill inte låsa några pengar jag vill bara plocka in lite poäng och bidra till direkt-demokrati.
|
|